xanthipost.gr
ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Ρεμπέτικη βραδιά το Σάββατο στο κοινωνικό κέντρο «ΣΤΑΥΡΟΣ ΧΑΛΙΟΡΗΣ»

Μια μελωδική πρόσκληση απευθύνει αυτή την φορά το Κοινωνικό Κέντρο Σταύρος Χαλιορής το οποίο το Σάββατο διοργανώνει ρεμπέτικη βραδιά ώστε όσοι αγαπούν το είδος αυτό να έχουν την ευκαιρία να ακούσουν τους ανθρώπους που υπηρετούν το είδος και οι υπόλοιποι να γνωρίσουν την ιστορία του που είναι συνδεδεμένη με την ιστορία της Ελλάδας. Το ρεμπέτικο τραγούδι έχει μακρά ιστορία η οποία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ιστορία της Ελλάδας. Ένα είδος που όχι μόνο επιβιώνει αλλά βρίσκει όλο και περισσότερους φίλους οι οποίοι αναζητούν τα ίχνη του μέσα στο χρόνο. Αυτά τα σημάδια στο χρόνο και στο πεντάγραμμο ιχνηλατεί το κοινωνικό κέντρο Σταύρος Χαλιορής αρχής γενομένης το Σάββατο με την μουσική βραδιά που διοργανώνεται στο Μαγικό.

Το ρεμπέτικο τραγούδι είναι το ελληνικό αστικό τραγούδι στη απαρχή του. Εξελίχθηκε μέσα από την ελληνική μουσική παράδοση, του δημοτικού τραγουδιού και των κλέφτικων από τους κατοίκους των ελληνικών πόλεων. Τα πρώτα ρεμπέτικα ακούσματα άρχισαν να σημειώνονται στην Αθήνα στις φυλακές του Μεντρεσέ το 1834 τα λεγόμενα “μουρμούρικα”. Την ίδια εκείνη εποχή οι Βαυαροί προσπαθούσαν να εισάγουν στη τότε αθηναϊκή κοινωνία τις καντρίλιες και την πόλκα. Αντίθετα στη πλατεία του Ψυρρή τα μουρμούρικα, και τα σεβνταλήτικα άρχισαν να βρίσκουν ανάπτυξη. Στις αρχές του 1900 τα ρεμπέτικα αποτελούσαν το λαϊκό τραγούδι των φτωχών συνοικιών των κυριοτέρων πόλεων. Την ίδια εποχή εμφανίζονται στον Πειραιά ως πρωτορεμπέτικα τα λεγόμενα “γιαλάδικα”, που πήραν τ΄ όνομά τους από τη συχνά επαναλαμβανόμενη λέξη “γιάλα -γιάλα” ή “αμάν γιάλα” ή “γιαλελέλι”. Μετά το 1922 έγινε μίξη των τραγουδιών μ΄ εκείνα της Μικράς Ασίας και του Βοσπόρου, με έντονη την εμφάνιση του αμανετζίδικου λαϊκού τραγουδιού.

Τότε εμφανίζονται και τα περισπούδαστα του είδους Καφέ Αμάν όπου το ρεμπέτικο τραγούδι άρχισε ν΄ αναπτύσσεται ευρύτατα μέχρι το 1936 όταν και απαγορεύτηκαν θεωρούμενα ως τουρκοειδή. Σημειώνεται πως ένα χρόνο πριν το 1935, τα αμανετζίδικα είχαν απαγορευτεί στη Τουρκία θεωρούμενα ως κατάλοιπο ελληνικό μουσικό είδος. Μέχρι το ’41 εμφανίζονται οι περισσότεροι από τους κλασικούς συνθέτες και τραγουδιστές του ρεμπέτικου τραγουδιού στη δισκογραφία, όπως ο Στράτος Παγιουμτζής, ο Δημήτρης Γκόγκος ή Μπαγιαντέρας, ο Γιάννης Παπαϊωάννου, ο Απόστολος Χατζηχρήστος, ο Βασίλης Τσιτσάνης, ο Μανώλης Χιώτης, ο Στελλάκης Περπινιάδης, η Ρόζα Εσκενάζυ και πολλοί άλλοι. Το 1936 ξεκινάει η δικτατορία του Μεταξά και επιβάλλεται λογοκρισία. Αναγκαστικά η δισκογραφία προσαρμόζεται και οι αναφορές σε ναρκωτικά, τεκέδες κ.λ.π. εκλείπουν από τις ηχογραφήσεις.  Μετά την απελευθέρωση το ρεμπέτικο αρχίζει να καταξιώνεται ως λαϊκή μουσική ευρείας αποδοχής και βγαίνει από το περιθώριο. Εμφανίζονται νέοι τραγουδιστές όπως η Σωτηρία Μπέλλου. Οι περισσότεροι μελετητές θεωρούν ότι μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’50 το ρεμπέτικο, στη γνήσιά του μορφή, πεθαίνει και δίνει τη θέση του σε μια νεώτερη μορφή του ρεμπέτικου το λεγόμενο αρχοντορεμπέτικο το οποίο και άνοιξε το δρόμο της ευρύτερης πλέον αποδοχής του λαϊκού τραγουδιού.

Related posts

Δήμος Ξάνθης : Κανονικά θα λειτουργήσουν  τα σχολεία  την Τρίτη 14 Ιανουαρίου

xanthipost

Δε θα λειτουργήσουν την Τρίτη 14 Ιανουαρίου οι σχολικές μονάδες στον Δήμο Μύκης !

xanthipost

Κλειστά και την Τρίτη 14 Ιανουαρίου τα σχολεία και ο Παιδικός   Σταθμός   στη Σταυρούπολη Ξάνθης  

xanthipost

Leave a Comment

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ