Απαγόρευση κυκλοφορίας στην παλιά Ξάνθη – Προεδρικό διάταγμα (ΦΕΚ1037/11.09.1996) ορίζει υποχρεωτικά εφαρμοζόμενη πολεοδομική διάταξη την πεζοδρόμηση συγκεκριμένων οδών
Βάσει Προεδρικού Διατάγματος που έχει εκδοθεί το 1996 (ΦΕΚ1037/11.09.1996) για την έγκριση μελέτης αναθεώρησης του ρυμοτομικού σχεδίου του οριοθετημένου τμήματος του οικισμού παλιάς Ξάνθης και επιβολή ειδικών όρων και περιορισμών δομήσεως είναι υποχρεωτικά εφαρμοζόμενη πολεοδομική διάταξη η πεζοδρόμηση συγκεκριμένων οδών στην παλιά πόλη της Ξάνθης !
Ο Σύλλογος κατοίκων Παλιάς Πόλης διαμαρτύρεται για το κλείσιμο των οδών στην παλιά Ξάνθη
Ως αυθαίρετη χαρακτηρίζει ο σύλλογος κατοίκων παλιάς πόλης Ξάνθης, μέσω επιστολή του προς τις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου Ξάνθης, την τοποθέτηση στην αρχή της οδού Δημάρχου Φ. Αμοιρίδη, μιας φορητής μπάρας, πορτοκαλί κώνων και περιστασιακά ενός φορητού απαγορευτικού κυκλοφορίας.
Να σημειώσουμε ότι η επιστολή εστάλη προς το Δημοτικό Συμβούλιο Δ. Ξάνθης, τους Επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων, τη Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών Δ. Ξάνθης και κοινοποιήθηκε και στον Δήμο Ξάνθης.
Ακολουθεί η επιστολή :
Κυρίες, κύριοι,
Τις τελευταίες εβδομάδες έχει τοποθετηθεί στην αρχή της οδού Δημάρχου Φ. Αμοιρίδη, μια φορητή μπάρα, πορτοκαλί κώνοι και περιστασιακή ένα φορητό απαγορευτικό κυκλοφορίας και γλάστρες που εμποδίζουν την πρόσβαση οχημάτων στις οδούς Αμοιρίδη, Ορφέως, Μαυρομιχάλη και Ι. Σγουρού. Επειδή η τοποθέτηση μας φαίνεται αυθαίρετη, θα θέλαμε να μας ενημερώσετε για τους λόγους της τοποθέτησης, και επίσης :
- Αν υπάρχει σχετική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για την τοποθέτηση.
- Αν η αστυνομία είναι ενήμερη και σύμφωνη με την τοποθέτηση.
- Για τα μέτρα προστασίας (αν υπάρχουν) σε περίπτωση που κάποιος κάτοικος τις απογευματινές/βραδινές ώρες που είναι τοποθετημένη η μπάρα πάθει κάτι και χρειαστεί να μεταβεί ασθενοφόρο ή πυροσβεστικό όχημα τα οποία σε τμήματα της οδού Ορφέως δεν χωρούν με την επέκταση των τραπεζοκαθισμάτων που συνόδευσε την τοποθέτηση της μπάρας.
- Αν το παραπάνω 1. δεν πληρούται, μπορούμε να υποθέσουμε ότι η μπάρα, οι κώνοι και τα υπόλοιπα αντικείμενα δεν τοποθετήθηκαν από τον Δήμο Ξάνθης και επομένως μπορούν να απομακρυνθούν.
Αναμένοντας τις ενέργειές σας,
Eκ μέρους του ΔΣ του Συλλόγου
Κωνσταντίνος Κουρτίδης, πρόεδρος ΔΣ
Βάσει προεδρικού διατάγματος ΠΔ (ΦΕΚ1037/11.09.1996) για την αναθεώρηση του ρυμοτομικού σχεδίου είναι υποχρεωτικά εφαρμοζόμενη πολεοδομική διάταξη η πεζοδρόμηση συγκεκριμένων οδών στην παλιά πόλη της Ξάνθης !
Ειδικότερα στο άρθρο 5 του ΠΔ που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ1037/11.09.1996 με τίτλο κανονισμός λειτουργίας δικτύου πεζόδρομων αναφέρονται τα εξής :
- Σ΄ όλη την έκταση εντός των ορίων της περιοχής θεσπίζεται δίκτυο πεζοδρόμων όπως αυτοί φαίνονται στον χάρτη.
- Οι οδοί που χαρακτηρίζονται ως αμιγείς πεζόδρομοι προορίζονται για την αποκλειστική χρήση των πεζών . Σε κάθε είσοδο πεζόδρομου ειδική πινακίδα αναγγέλλει τη χρήση του δρόμου και προειδοποιεί για τον τρόπο λειτουργίας του (ώρες τροφοδοσίας καταστημάτων κλ.π.) σύμφωνα με την απόφαση της αρμόδιας αρχής.
- Στους αμιγείς πεζόδρομους επιτρέπεται κατ’ εξαίρεση :
– η κυκλοφορία των αυτοκινήτων παροχής Α’ Βοηθειών, των αυτοκινήτων που μεταφέρουν ασθενείς, των απορριμματοφόρων του Δήμου, των αυτοκινήτων της αστυνομίας και της πυροσβεστικής υπηρεσίας και των οχημάτων των Οργανισμών Κοινής Ωφελείας για την αντιμετώπιση περιπτώσεων επείγουσας ανάγκης.
– Η κίνηση οχημάτων που εκτελούν μετακομίσεις οικοσυσκευών από ή προς την περιοχή, αυτοκινήτων μεταφοράς ετοίμου σκυροδέματος, αποκομιδής προϊόντων, εκσκαφής ή κατεδαφίσεως καθώς και νεκροφόρου οχήματος.
Όλο το 24ωρο με ειδική άδεια ισχύος ενός έτους :
-Η κίνηση επιβατικών αυτοκινήτων μεταφοράς υπερηλίκων και αναπήρων.
-Η κίνηση αυτοκινήτων των παρόδιων κατοίκων ή επαγγελματικών εφ’ όσον η κατοικία ή επαγγελματική εγκατάσταση διαθέτει χώρο στάθμευσης εκτός της οδού.
- Δεν επιτρέπεται η χρήση και η κατάληψη των πεζοδρομίων – πεζοδρόμων και δρόμων για την εξυπηρέτηση των καταστημάτων της περιοχής εκτός σημείων που έχουν οριστεί από την Πολεοδομική Υπηρεσία του Δήμου.
- Η κίνηση στους πεζοδρόμους γίνεται με τους ακόλουθους όρους και περιορισμούς: Η ταχύτητα κίνησης των αυτοκινήτων δεν θα υπερβαίνει την ταχύτητα κίνησης των πεζών, οι οποίοι σε οποιαδήποτε περίπτωση έχουν προτεραιότητα.
Απαγορεύεται η όπισθεν κίνηση των αυτοκινήτων εκτός εάν καθοδηγούνται από πεζό.
Απαγορεύονται οι επί τόπου στροφές.
Η στάθμευση αυτοκινήτου τροφοδοσίας δεν θα παρεμποδίζει την τροφοδοσία άλλων παροδίων.
Αν αποδειχθεί ότι είναι ανάγκη για λόγους ασφαλείας, ανετότερης κυκλοφορίας ή προστασίας των πεζών, η επιτρεπόμενη κυκλοφορία των οχημάτων διανομής εμπορευμάτων μπορεί να απαγορευθεί σε ειδικές περιπτώσεις.”
Σύμφωνα με το εν λόγω Προεδρικό Διάταγμα προβλέπεται δίκτυο πεζοδρόμων στις οδούς .
: 1) Μαλετσίδου, 2) Αμοιρίδη, 3) Ορφέως μέχρι την Πινακοθήκη, 4) Λευκάδος, 5) Βενιζέλου από το Λύκειο Ελληνίδων μέχρι την οδό Αγ. Γεωργίου, Σκιάθου από την 4ης Οκτωβρίου μέχρι την οδό ΙΧ Μεραρχίας, 7) Στάλιου. Οι δρόμοι αυτοί χαρακτηρίζονται ως δρόμοι αποκλειστικής χρήσης πεζών.
Ένα Προεδρικό Διάταγμα που απ’ ότι φαίνεται δεν εφαρμόστηκε ποτέ , με αποτέλεσμα να χρησιμοποιούνται οι πεζόδρομοι είτε τις περισσότερες φορές ως δρόμοι κυκλοφορίας ή με απαγόρευση κυκλοφορίας, κατά περίπτωση.
Δείτε εδώ το Προεδρικό Διάταγμα ΠΔ (ΦΕΚ1037/11.09.1996)
Ρυθμιστικό Σχέδιο Ελέγχου Κυκλοφορίας στην Παλιά Πόλη της Ξάνθης – Δήμος Ξάνθης – Ανάδοχοι μελετητές: Σ. Λαλικίδου –Σ.Βαβάτση – ΕΥΕΡΓΟΣ Α.Ε (Δεκέμβριος 2015)
Εν τω μεταξύ σύμφωνα με το Ρυθμιστικό Σχέδιο Ελέγχου Κυκλοφορίας στην Παλιά Πόλη της Ξάνθης το οποίο εκπονήθηκε τον Δεκέμβριο του 2015 και εγκρίθηκε από τους προϊσταμένους των τεχνικών υπηρεσιών και του τμήματος μελετών και έργων του Δήμου της Ξάνθης, γίνονται σαφείς αναφορές στο Προεδρικό Διάταγμα και σε ειδική παράγραφο (2.1 Παρατηρήσεις επί των προβλέψεων του Π.Δ.) γίνεται μνεία για την αναγκαιότητα της επικαιροποίησης του Προεδρικού Διατάγματος, ώστε αυτό να καταστεί λειτουργικό, εναρμονισμένο με τη σύγχρονη ορολογία. (Δείτε εδώ ολόκληρο το Ρυθμιστικό Σχέδιο Ελέγχου Κυκλοφορίας στην Παλιά Πόλη της Ξάνθης)
Ακολουθεί η 2.1 παράγραφος του Ρυθμιστικού Σχεδίου Ελέγχου Κυκλοφορίας στην Παλιά Πόλη της Ξάνθης – Δήμος Ξάνθης – Ανάδοχοι μελετητές: Σ. Λαλικίδου –Σ.Βαβάτση – ΕΥΕΡΓΟΣ Α.Ε (2015)
«…2.1. Παρατηρήσεις επί των προβλέψεων του Π.Δ.
Το Προεδρικό Διάταγμα ενώ εισάγει την έννοια του δικτύου πεζοδρόμων, εντούτοις χαρτογραφεί δύο αποσπασματικές περιοχές πεζοδρόμων που δεν συνιστούν δίκτυο.
Συγκεκριμένα:
•οδός Βενιζέλου από Βασ. Κωνσταντίνου έως Κονίτσης και από ΙΧ Μεραρχίας έως Ανθυπασπιστού Μιλτιάδη Γεωργίου καθώς και τμήμα της οδού Αγίου Γεωργίου από την οδό Βενιζέλου έως και τη συμβολή οδών πίσω από το Λύκειο Ελληνίδων και οδός Σκιάθου από 4ης Οκτωβρίου έως ΙΧ Μεραρχίας.
•οδός Μαλετσίδου, οδός Φιλίππου Αμοιρίδη από Πυγμαλίωνος Χρηστίδη έως Μαυρομιχάλη και από Μαυρομιχάλη έως Ορφέως, οδός Ορφέως από την παράλληλη με τη Σγουρού πάροδο έως την Πινδάρου καθώς και η παράλληλη με την Αισχύλου πάροδος Ορφέως έως Πινδάρου, οδός Λευκάδος από Πλατεία Μητροπόλεως έως Ορφέως, οδός Στάλλιου από Αντίκα έως Πλατεία Ματσίνη)
Επισημαίνεται η χρήση συγκεκριμένων όρων περιγραφής των μηχανημάτων έργων, με περιοριστικό τρόπο, όπως επίσης και η μη πρόβλεψη για την κίνηση οχημάτων δημόσιων μέσων μεταφοράς. Στην υφιστάμενη κατάσταση, το σύνολο των οδών που προβλέπονται ως πεζόδρομοι –με την εξαίρεση της οδού Μαλετσίδου‐, χρησιμοποιούνται για την κίνηση των οχημάτων –εφόσον αυτό είναι δυνατό σύμφωνα με την ύπαρξη ή μη εμποδίων‐, τόσο των κατοίκων και των επαγγελματιών της περιοχής όσο και των επισκεπτών του οικισμού.
Όσον αφορά στην οδό Μαλετσίδου, αυτή χρησιμοποιείται από τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος που βρίσκονται σε όλο το μήκος της οδού, για την ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων. Τα τμήματα των οδών, τα οποία καθίστανται αδύνατα προς προσπέλαση οχημάτων, εξαιτίας της ύπαρξης εμποδίων (πχ.κλίμακες, στοές κλπ.) χρησιμοποιούνται ως χώροι στάθμευσης των οχημάτων των κατοίκων των παρακείμενων κατοικιών. Αυτό συμβαίνει συγκεκριμένα σε τμήμα της οδού Στάλλιου και στην πάροδο της οδού Ορφέως.
Οι υφιστάμενες κυκλοφοριακές συνθήκες στην προστατευόμενη ζώνη της Παλιάς Πόλης, παρουσιάζονται στο χάρτη Ρ‐3:Υφιστάμενες Κυκλοφοριακές Συνθήκες επί του υποβάθρου που χρησιμοποιείται στο Π.Δ., όπου και παρουσιάζονται οι οδοί, οι οποίες χρησιμοποιούνται για την κυκλοφορία οχημάτων και αυτές στις οποίες η κυκλοφορία είναι αδύνατη, το σύνολο των οδών οι οποίες προβλέπονται ως πεζόδρομοι από το Π.Δ., καθώς και το εκτεταμένο δίκτυο δημόσιων κλιμάκων το οποίο απαντάται στην περιοχή.
Η εφαρμογή των ρυθμίσεων που προβλέπονται στο Π.Δ. δημιουργεί αλληλεπιδράσεις με άλλες λειτουργίες ενώ εντοπίζονται συσχετίσεις και δεσμεύσεις που καθιστούν δυσχερή την άμεση εφαρμογή. Θεωρείται ότι θα πρέπει να συνταχθεί μελέτη εφαρμογής για την αντιμετώπιση των προβλέψεων του Π.Δ. ώστε να ληφθούν υπόψη οι υφιστάμενες εμπλοκές και να επιλυθούν. Η αντιμετώπιση αυτή αποτελεί την ενδεδειγμένη προσέγγιση για τα οικιστικά σύνολα και είναι ορθό να αντιμετωπιστεί αντίστοιχα και η Παλιά Πόλη της Ξάνθης, που αποτελεί το μεγαλύτερο διατηρητέο οικιστικό σύνολο της Βόρειας Ελλάδας. Πρέπει να τονισθεί ότι οι προβλεπόμενες ρυθμίσεις στο Π.Δ. για την προστασία της Παλιάς Πόλης αποτελούν ένα συνολικό πλαίσιο αναφοράς και εφαρμογής κανόνων ενώ θεωρείται ότι η επιλεκτική εφαρμογή διατάξεων από ένα γενικό πλαίσιο δεν είναι προς όφελος του υπό προστασία οικισμού.
Σε κάθε περίπτωση πρέπει να αναφερθεί ότι η φιλοσοφία που διέπει το Π.Δ. είναι η διατήρηση της ήπιας κλίμακας του οικισμού και η θέσπιση μέτρων προστασίας.
Συμπερασματικά, προκύπτει η αναγκαιότητα της επικαιροποίησης του Προεδρικού Διατάγματος, ώστε αυτό να καταστεί λειτουργικό, εναρμονισμένο με τη σύγχρονη ορολογία και να κινηθεί τόσο στην κατεύθυνση της επίλυσης περίπλοκων ζητημάτων τα οποία έχουν ανακύψει τα τελευταία χρόνια, συνθέτοντας κατά το δυνατό τις συγκρουόμενες απόψεις και τις διαφορετικές προσεγγίσεις που προκύπτουν από τις λειτουργίες στην περιοχή, όσο και στην κατεύθυνση της ανάδειξης ενός παραδοσιακού οικισμού, ο οποίος αποτελεί ένα ζωντανό ιστορικό μνημείο…»
Πάντως το Προεδρικό Διάταγμα ισχύει και εκ του αποτελέσματος φαίνεται ότι δεν εφαρμόστηκε ποτέ , με αποτέλεσμα να χρησιμοποιούνται οι πεζόδρομοι είτε τις περισσότερες φορές ως δρόμοι κυκλοφορίας ή με απαγόρευση κυκλοφορίας, κατά περίπτωση.