Μειώνεται το όριο ταχύτητας στις πόλεις – Επανακαθορίζονται τα πρόστιμα – Έρχονται 2.000 κάμερες παρακολούθησης
Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) είναι έτοιμος να κατατεθεί στη Βουλή μέχρι τα τέλη Μαΐου, φέρνοντας σημαντικές αλλαγές στους ελληνικούς δρόμους. Όπως ανακοίνωσε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Κωστής Χατζηδάκης, στόχος είναι να ενισχυθεί η οδική ασφάλεια, με αυστηροποίηση ποινών και χρήση τεχνολογίας για την πρόληψη και την καταστολή των τροχαίων παραβάσεων.
Μείωση ορίου ταχύτητας εντός πόλεων
Μια από τις σημαντικότερες αλλαγές είναι η μείωση του ορίου ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές από 50 σε 30 χλμ/ώρα. Η απόφαση αυτή αποσκοπεί στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και στην προστασία των ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου (πεζών, ποδηλατών, ηλικιωμένων κ.λπ.).
Νέες κατηγορίες παραβάσεων – Οι πιο επικίνδυνες οδηγούν στη φυλακή
Οι τροχαίες παραβάσεις κατηγοριοποιούνται πλέον βάσει του επιπέδου επικινδυνότητας. Οι πιο σοβαρές (υψηλής επικινδυνότητας) οδηγούν σε:
- Βαρύτατα πρόστιμα
- Αφαίρεση άδειας και πινακίδων
- Φυλάκιση, ακόμη και χωρίς πρόκληση ατυχήματος
Τι προβλέπεται για κάθε κατηγορία
Κατηγορία Ε3Β (με ποινή φυλάκισης & αφαίρεση πινακίδων)
- Πρόστιμο: 350 €
- Κυρώσεις: Αφαίρεση άδειας & πινακίδων για 30 ημέρες
- Ποινή: Φυλάκιση
Παραβάσεις: - Παραποίηση αριθμού πλαισίου ή κινητήρα
- Οδήγηση χωρίς άδεια κυκλοφορίας
Κατηγορία Ε3Β (χωρίς αφαίρεση πινακίδων, αλλά με φυλάκιση)
- Πρόστιμο: 350 €
- Κυρώσεις: Αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες
- Ποινή: Φυλάκιση
Παραβάσεις: - Άρνηση ακινητοποίησης σε έλεγχο
- Οδήγηση χωρίς κατάλληλη ή ισχύουσα άδεια
Κατηγορία Ε4 (βαριά παραβατικότητα)
- Πρόστιμο: 1.200 €
- Κυρώσεις: Αφαίρεση άδειας για 180 ημέρες, υποχρεωτική ακινητοποίηση οχήματος
- Ποινή: Φυλάκιση τουλάχιστον 2 μηνών
Παραβάσεις: - Άρνηση σε αλκοτέστ
- Υψηλό ποσοστό αλκοόλ (>1,10 g/l)
- Παράλειψη σήμανσης οδικών έργων
Ο Ποινικός Κώδικας για την επικίνδυνη οδήγηση
Το άρθρο 290Α του Ποινικού Κώδικα προβλέπει αυστηρές ποινές για επικίνδυνη οδήγηση, ανάλογα με τη σοβαρότητα:
Παράβαση | Ποινή |
Επικίνδυνη οδήγηση (αλκοόλ, κόπωση, κόντρες, ανάποδη πορεία κ.ά.) με κίνδυνο για πράγματα | Φυλάκιση έως 3 έτη |
Με κίνδυνο για άνθρωπο | Φυλάκιση τουλάχιστον 1 έτος |
Με σοβαρή σωματική βλάβη ή ζημιά σε υποδομές | Κάθειρξη έως 10 έτη |
Με θάνατο ή πολλαπλούς θανάτους | Κάθειρξη τουλάχιστον 10 έτη ή ισόβια |
Από αμέλεια | Φυλάκιση έως 2 έτη ή χρηματική ποινή |
Έρχονται 2.000 κάμερες και 500 στα λεωφορεία
Μέχρι το καλοκαίρι, θα έχουν εγκατασταθεί 388 κάμερες στην Αττική, ενώ το συνολικό σχέδιο προβλέπει:
- 2.000 κάμερες ελέγχου κυκλοφορίας
- 500 κάμερες σε αστικά λεωφορεία για παρακολούθηση των λεωφορειολωρίδων
Ο σκοπός είναι η αδιάλειπτη παρακολούθηση της κυκλοφορίας και η άμεση διαπίστωση παραβάσεων, ακόμα και χωρίς φυσική παρουσία της Τροχαίας.
Στόχος: Μηδενική ανοχή στην παραβατικότητα
Ο νέος ΚΟΚ συνδυάζει αυστηρό νομικό πλαίσιο και έξυπνη τεχνολογία με στόχο:
- Μείωση των τροχαίων ατυχημάτων
- Προστασία της ανθρώπινης ζωής
- Εδραίωση υπεύθυνης οδηγικής συμπεριφοράς
Οι πολίτες καλούνται να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες, καθώς πλέον η παραβίαση των κανόνων δεν θα συγχωρείται.
Ενημέρωση: Ο νέος ΚΟΚ βρίσκεται σε τελική φάση και αναμένεται να τεθεί σε ισχύ άμεσα με την ψήφισή του από τη Βουλή.