Η εξερεύνηση της φύσης μέσα από τα μάτια των παιδιών του Δ’1 και Δ’2 της Δ’ Τάξης του 12ου Δημοτικού Σχολείου Ξάνθης – Μαθαίνοντας να προστατεύουμε ό,τι μας προσφέρει ζωή.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες των τμημάτων Δ’1 και Δ’2 του 12ου Δημοτικού Σχολείου Ξάνθης συμμετείχαν φέτος, για πρώτη φορά, στο Διεθνές Θεματικό Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Μαθαίνω για τα Οικοσυστήματα και τα Δάση», παρουσιάζοντας ένα πρωτότυπο πρόγραμμα με τίτλο Δ-Ε-Ν-Τ-Ρ-Α (Δημιουργώ, Ενημερώνομαι, Νοιάζομαι, Ταξιδεύω, Ριζώνω, Ανακαλύπτω) – μια ακροστιχίδα εξερεύνησης της φύσης.
Το πρόγραμμα σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε από τις εκπαιδευτικούς Αναστασία Ορφανίδου (ΠΕ06) και Δήμητρα Τακοπούλου (ΠΕ86), στο πλαίσιο του 2ου Άξονα των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων (Φροντίζω το Περιβάλλον, Τομέας: Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική φυσική κληρονομιά), καθώς και στο μάθημα Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ).
Το Δίκτυο «Μαθαίνω για τα Οικοσυστήματα και τα Δάση», υπό τον συντονισμό της Ελληνικής Εταιρίας Προστασίας της Φύσης (ΕΕΠΦ), δίνει έμφαση στη μελέτη της βιοποικιλότητας του αστικού και περιαστικού πρασίνου και των δασών. Μέσα από βιωματικές δράσεις και διαθεματική προσέγγιση, το πρόγραμμα του σχολείου της Ξάνθης έδωσε την ευκαιρία στους μικρούς μαθητές να γνωρίσουν καλύτερα το δάσος, να το αγαπήσουν και να κατανοήσουν την αξία της προστασίας του.
Δράσεις του προγράμματος Δ-Ε-Ν-Τ-Ρ-Α:
Δημιουργώ: Οι μαθητές κατασκεύασαν χριστουγεννιάτικα στολίδια, ζωγραφίζοντας ξύλινα ρόδια – σύμβολα ευημερίας και αφθονίας – για το πρόγραμμα European Christmas Tree Decoration Exchange 2024, συμμετέχοντας σε ανταλλαγή χειροποίητων στολιδιών με 23 σχολεία από όλη την Ευρώπη.
Ενημερώνομαι: Μέσα από συζητήσεις για τον 15ο Στόχο Βιώσιμης Ανάπτυξης «Ζωή στη Στεριά» και την επίσκεψη της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Ξάνθης, τα παιδιά ενημερώθηκαν για την αντιπυρική προστασία, τις αντιπυρικές ζώνες και τις ευθύνες μας στη φύση.
Νοιάζομαι: Φρόντισαν τα πουλιά τοποθετώντας “δενδρο-λιχουδιές” (κουκουνάρες με τροφή) σε δέντρα του σχολείου και του δάσους κατά τη διάρκεια του χειμώνα.
Ταξιδεύω: Μέσα από την πλατφόρμα https://natour.gr/ οι μαθητές ταξίδεψαν εικονικά στα ελληνικά δάση, γνώρισαν τη χλωρίδα και την πανίδα της χώρας και έπαιξαν εκπαιδευτικά κουίζ στο μάθημα των ΤΠΕ.
Ριζώνω: Συμμετείχαν σε εθελοντική δενδροφύτευση στην περιοχή του Γέρακα Ξάνθης, φυτεύοντας περίπου 30 δενδρύλλια Πεύκης, με πρωτοβουλία της Διεύθυνσης Δασών.
Ανακαλύπτω: Πραγματοποίησαν εκπαιδευτικό περίπατο στο Περιαστικό Δάσος της Ξάνθης, στο πλαίσιο του προγράμματος του ΚΕΠΕΑ Βιστωνίδας, ερευνώντας τη βιοποικιλότητα και κατανοώντας τη σημασία του δάσους για το περιβάλλον και την πόλη.
Παραγόμενο Υλικό
Ως επιστέγασμα του προγράμματος, οι μαθητές δημιούργησαν δύο infographics, συνοψίζοντας με δημιουργικό τρόπο τις δράσεις τους, τα οποία κατατέθηκαν για αξιολόγηση στην ΕΕΠΦ. Η εργασία αυτή αποτέλεσε έναν πρωτότυπο και αποτελεσματικό τρόπο παρουσίασης της περιβαλλοντικής τους ευαισθητοποίησης.
Μέσα από αυτό το πλούσιο πρόγραμμα, οι μαθητές κατανόησαν σε βάθος την ανάγκη προστασίας και αποκατάστασης των δασών, αναγνωρίζοντας το δάσος ως κοιτίδα ζωής και πολύτιμο φυσικό πόρο για τις επόμενες γενιές.
Η ΕΕΠΦ με λίγα λόγια
Η Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης (ΕΕΠΦ) είναι η πρώτη περιβαλλοντική μη κυβερνητική οργάνωση στην Ελλάδα, ιδρυθείσα το 1951. Έχει ως αποστολή την προστασία και τη βιώσιμη διαχείριση του ελληνικού φυσικού πλούτου, δραστηριοποιούμενη σε πέντε βασικούς τομείς: Περιβαλλοντικές Παρεμβάσεις, Έργα και Προγράμματα Προστασίας της Φύσης, Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Αειφόρο Τουρισμό και Ευαισθητοποίηση του Κοινού.