Ο πρώην Αντιδήμαρχος αναλύει την έκθεση του ΥΠΕΣ, επικρίνει τη νυν δημοτική αρχή και σχολιάζει τις χαμηλές επιδόσεις του Δήμου Ξάνθης σε βασικούς τομείς
Σε μια περίοδο έντονου δημόσιου διαλόγου για τη λειτουργία και την αποτελεσματικότητα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ο πρώην αντιδήμαρχος και νυν δημοτικός σύμβουλος Μανώλης Φανουράκης τοποθετείται δημόσια μέσα από τη“Φωνή της Ξάνθης”. Με αφορμή τα ευρήματα πρόσφατης έρευνας του Υπουργείου Εσωτερικών, ο κ. Φανουράκης σχολιάζει τον αντίκτυπό τους στον Δήμο Ξάνθης, ενώ παράλληλα απαντά αιχμηρά σε πρόσφατες δηλώσεις του Δημάρχου που είδαν το φως της δημοσιότητας.
Μέσα από τη συνέντευξη που ακολουθεί, ο Μανώλης Φανουράκης μιλά ανοιχτά για την αξιολόγηση, τη λειτουργία του Δήμου και τον τρόπο που αντιλαμβάνεται τις ευθύνες της διοίκησης.
Ερ: Ένα πρώτο σχόλιό σας για τα αποτελέσματα της έρευνας του πρώτου κύματος αξιολόγησης που διενήργησε το Υπουργείο Εσωτερικών για τους Δήμους.
Απ: Δεν είναι και πολύ αισιόδοξα για τον δήμο Ξάνθης, αν και θα πρέπει να παρατηρήσουμε ότι όλοι οι δήμοι, φαίνεται, πως έχουν πολύ μεγάλες παθογένειες, οι οποίες και αποτυπώνονται σε πανελλαδικό επίπεδο…
Θα έλεγα ότι στην περίπτωση της Ξάνθης τα αποτελέσματα είναι αποκαρδιωτικά. Κι αυτό γιατί έχουμε μια διοίκηση που -αν μη τι άλλο- έκανε τους δημότες να πιστέψουν σε αυτό που έφερνε με ορμή και μεγάλη πειθώ δύο χρόνια πριν και, τελικά να διαψευστούν με πολύ σκληρό τρόπο. Και επιτρέψτε μου να πω ότι αυτό είναι και το πιο σημαντικό, το βασικό αποτέλεσμα για την Ξάνθη.
Η δημοτική αρχή δυστυχώς, δυσκολεύεται να γυρίσει… «αλλιώς», όπως διατείνονταν ότι θα καταφέρει για τον δήμο μας. Δύο χρόνια μετά την ανάληψη της διοίκησης και οι επιδόσεις της έχουν αφήσει μια πολύ πικρή γεύση για το παρόν αλλά και για το αύριο του δήμου Ξάνθης.
Βρισκόμαστε στην 157 η θέση της γενικής κατάταξης με γενικό δείκτη επίδοσης 3,2 σε σύνολο 184 δήμων, αλλά και τελευταίοι στην κατάταξη μεταξύ των δήμων της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Αρκεί να δούμε τα στοιχεία που παρατίθενται από το Υπουργείο, σχετικά με την κατάταξη των δήμων της Περιφέρειας: Πρώτος, ο Δήμος Νέστου (24 ος στη γενική κατάταξη), δεύτερος, ο Δήμος Παγγαίου (37 ος στη γ.κ), τρίτος ο Δήμος Δράμας (46 ος στη γ.κ.), τέταρτος ο Δήμος Αβδήρων (46 ος στη γ.κ.), πέμπτος ο Δήμος Κομοτηνής (81 ος στη γ.κ.), έκτος ο δήμος Αλεξανδρούπολης (93 ος στη γ.κ.), έβδομος ο Δήμος Διδυμοτείχου (97 ος στη γ.κ.), όγδοος, ο Δήμος Ορεστιάδας (117 ος στη γ.κ.), ένατος ο Δήμος Καβάλας (131 ος στη γ.κ.) και τέλος στην 157 η θέση ο Δήμος Ξάνθης.
Νομίζω ότι οι αριθμοί είναι καταλυτικοί…
Αυτό που συμβαίνει εδώ δεν είναι μόνον αριθμοί που αποδεικνύουν περίτρανα την αποτυχία μιας διοίκησης. Το μήνυμα που πρέπει να ληφθεί -γιατί το στέλνουν οι ίδιοι οι πολίτες με τη συμμετοχή τους σε αυτήν την πρώτη αξιολόγηση- είναι ότι τα… λόγια ήταν πολύ μεγάλα, αλλά δεν ήταν αληθινά. Και το σχέδιο, η οργάνωση, η εξειδικευμένη ομάδα, η προτεραιοποίηση ήταν απλώς προεκλογικά πυροτεχνήματα…
Ερ: Δεν είναι κάπως «εν θερμώ» αυτή σας η αποτίμηση. Μιλάμε για μία έρευνα, στην οποία συμμετείχε ένα μέρος των δημοτών, που δίνει μία τάση -αν θέλετε χτυπά ένα… «καμπανάκι» προς τη διοίκηση του Δήμου Ξάνθης…
Απ: Ένα… εκκωφαντικό καμπανάκι, θα έλεγα! Καταλαβαίνω τι λέτε, αλλά θα πρέπει να σας θυμίσω ότι οι επιδόσεις της δημοτικής αρχής είναι πραγματικά δυσοίωνες, σε θέματα που η διοίκηση θεωρεί -και επαίρεται- ότι τα πάει πολύ καλά, όπως ο τομέας της Καθαριότητας, του Πράσινου και της διαχείρισης των Αδέσποτων…
Στην Καθαριότητα με επίδοση 3,1, στους Χώρους Πράσινου/Πάρκα 3,7 και στην Κατηγορία «Αδέσποτα», με επίδοση 2,4… δεν το λες και «προσπάθεια με δυναμική»…
Επίσης, θα πρέπει να σας υπενθυμίσω ότι προεκλογικά, ως υποψήφιος Δήμαρχος, ο κ. Κοντός έθετε με πολύ μεγάλη ευκολία και απερίφραστα, τον άξονα των προτεραιοτήτων του, ο οποίος αφορούσε στην Καθημερινότητα του πολίτη:
Καθαριότητα, Αδέσποτα, Πεζοδρόμια/Πεζόδρομοι, στάθμευση, προσβασιμότητα των ΑμεΑ, κτηριακό των σχολείων κλπ. Μάλιστα, σε μια ραδιοφωνική του συνέντευξη, τότε, είχε χρησιμοποιήσει τη λέξη «άμεσα»… «άμεσα θα πρέπει να αλλάξει αυτή η καθημερινότητά μας» είχε πει…
Βέβαια, αυτό δε σημαίνει ότι… την πρώτη Ιανουαρίου αναλαμβάνουμε, στις 3 θα πρέπει να έχουμε αποτελέσματα και το κατανοώ, όμως σίγουρα, όταν κάτι είναι προτεραιότητα, υπάρχει στόχος, σχέδιο και εξειδικευμένη ομάδα για να το υλοποιήσει τότε το… «άμεσα» δεν είναι… «σχετικό στον χρόνο». Θα έπρεπε ήδη να έχουμε αποτελέσματα. Ξεκάθαρα, απτά αποτελέσματα… Και δεν τα έχουμε. Απλώς, η αξιολόγηση του υπουργείου έρχεται να επισημοποιήσει αυτήν την κατάσταση.
Οπότε, δε θεωρώ ότι είναι επιφανειακή η προσέγγισή μου, ακριβώς, γιατί υπάρχουν συγκεκριμένες επιδόσεις του δήμου Ξάνθης στους βασικούς τομείς για την τοπική αυτοδιοίκηση.
Ερ: Το θέμα της Καθαριότητας, όπως και πολλά άλλα θέματα άπτονται και της δικής μας νοοτροπίας και κουλτούρας και πάνω από όλα είναι και ευθύνη μας -είναι κάτι που το έχουμε συζητήσει αρκετές φορές κε Φανουράκη και δε νομίζω ότι θα διαφωνούσατε με το ότι χρειάζεται προσπάθεια κυρίως και από εμάς τους ίδιους για μια πόλη καθαρή, που οι πολίτες δεν πετάνε ανεξέλεγκτα τα σκουπίδια τους, για μια πόλη που οι ιδιοκτήτες σκύλων δεν αφήνουν όπου βρουν τα απορρίμματα των σκύλων τους ή τους… ίδιους τους σκύλους τους κλπ…
Απ: Όχι δε θα διαφωνήσω, αλλά, φαντάζομαι πως κι εσείς δε θα διαφωνήσετε με το ότι πρώτα απ’ όλα χρειάζεται μια πρόταση βιώσιμη και αποτελεσματική για κάθε τομέα. Αυτή η συγκεκριμένη πρόταση θα πρέπει αρχικά να επιλύει αν όχι ολοκληρωτικά το πρόβλημα, ένα κάποιο ποσοστό του -έστω και μικρό, σε πρώτη φάση, που να έχει όμως μια δυναμική. Και βεβαίως μετά ή παράλληλα χρειάζεται και η «εκπαίδευση», η οποία, όμως και αυτή αποτελεί πρωτοβουλία του δήμου, της διοίκησης. Δεν εκπαιδεύεται μόνος του ο κόσμος, εκτός κι αν το να πηγαίνεις να απειλείς έναν επαγγελματία γιατί πετάει τα σκουπίδια του σε ώρες και σε χώρους που δεν πρέπει, αποτελεί… εναλλακτική μορφή άσκησης.
Αυτό που έχω να πω είναι ότι -και μάλλον θα χρησιμοποιήσω πάλι προεκλογικές κουβέντες του κυρίου Κοντού- ότι η διοίκηση δεν μπορεί να κρύβεται πίσω από δικαιολογίες. Η διοίκηση πρέπει να βρίσκει λύσεις. Δεν μπορούμε όποτε κάτι μας βγαίνει σωστά να… αυτοθαυμαζόμαστε δημοσίως και όταν δεν υπάρχει αποτέλεσμα να κρυβόμαστε πίσω από τον… «φταίχτη πολίτη» ή από την αδιάφορη κεντρική διοίκηση ή από όπου αλλού βρίσκουμε να πιαστούμε.
Γιατί, αυτή τη στιγμή περισσότερο «αυτοθαυμασμό» έχουμε δει για… το τίποτα, αλλά και κούνημα του δαχτύλου είτε στην αντιπολίτευση είτε κυρίως στους πολίτες και αποτέλεσμα… μηδέν.
Ερ: Δεν είναι κάπως υπερβολικό αυτό που λέτε – μηδενιστικό, θα λέγαμε και άδικο όχι μόνον για τη δημοτική αρχή, αλλά και για τον ίδιο τον δήμο μας και τους πολίτες του, από την στιγμή που βλέπουμε να υπάρχει μια προσπάθεια εντατική θα έλεγα;;;
Απ: Εγώ απλώς βλέπω τις επιδόσεις του δήμου Ξάνθης σε βασικές κατηγορίες για τις οποίες έχουν ερωτηθεί οι πολίτες των δήμων.
Την καλύτερη επίδοση ο δήμος Ξάνθης έχει στην κατηγορία «ΚΑΠΗ-Λέσχες Φιλίας», με 6,0. Βρίσκεται στην τρίτη θέση στην επιμέρους κατάταξη των δήμων της περιφέρειας και στην 41 η στη γενική κατάταξη. Να λοιπόν μια επιτυχία της δημοτικής αρχής και παρά το γεγονός ότι έκλεισε πρόσφατα ένα Κέντρο στην Ξάνθη…
Επίσης, βρίσκεται στη μέση της κατάταξης των δήμων της Περιφέρειας στην Κατηγορία «Ηλεκτροφωτισμός», με επίδοση 4,9 και στην 102 η θέση στη γενική κατάταξη, ένα έργο που ξεκίνησε από τη δημοτική αρχή «Δήμος Πρότυπο», πήρε και ολοκλήρωσε η δική μας δημοτική αρχή.
Από κει και πέρα, ο Δήμος Ξάνθης είναι τελευταίος στην περιφερειακή κατάταξη μεταξύ των δήμων στις κατηγορίες:
«Οδικό Δίκτυο Αρμοδιότητας Δήμων» είναι στην 175 η γενική θέση με δείκτη επίδοσης 3,2. «Καθαριότητα» στην 172 η με 3,1. «Κοινωνικές Υπηρεσίες» κατατάσσεται στην 157 η θέση με επίδοση 4,0.
Στους Βρεφονηπιακούς Σταθμούς με επίδοση 4,7 και 128 ος στη γενική κατάταξη.
«Ανακύκλωση Απορριμμάτων», επίσης τελευταίος στην Περιφέρεια με επίδοση 3,6 και στην 135 η θέση της γενικής κατάταξης.
«Κατάσταση Πεζοδρομίων» στην 162 η γενική κατάταξη με επίδοση 2,5.
Τελευταίος και στην Κατηγορία «Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών, με επίδοση 6,1 στην 128 η θέση.
Στην τελευταία σειρά των Δήμων της Περιφέρειας βρίσκεται και στην κατηγορία «Υπηρεσίες Δόμησης/ Πολεοδομίες με επίδοση 3,0 και καταλαμβάνοντας την 155 η θέση στη γενική κατάταξη.
Τελευταίος μεταξύ των δήμων της Περιφέρειας και στο Πρόγραμμα Διαχείρισης Αδέσποτων με επίδοση 2,4 και γενική θέση 162. Πρώτος στην ΠΑΜΘ ο δήμος Νέστου με επίδοση 3,9 στην 33 η γενική θέση, ενώ ο Δήμος Αβδήρων κατατάσσεται με επίδοση 3,2 (ενδεικτική βάση ερωτώμενων απάντησαν μεταξύ 40 και 100) πολύ πιο πάνω, στην 90 η θέση…
Επίσης, προτελευταίος στις Κατηγορίες: «Πρόγραμμα Βοήθεια στο Σπίτι» με επίδοση 5,8 και 89 η θέση στη γενική κατάταξη, «Χώροι Στάθμευσης με επίδοση 2,3 στην 167 η θέση και «Υποδομές ΑμεΑ», με επίδοση 2,6 στην 141 η θέση.
Προτελευταίος μεταξύ των δήμων της Περιφέρειας και στην Κατηγορία «Ψηφιακές Υπηρεσίες Δήμου» -προφανώς μετά τις διαρθρωτικές αλλαγές που κάναμε όταν ήμασταν στη διοίκηση, δεν… κουνήθηκε περαιτέρω φύλλο- με επίδοση 4,3 στην 111 η θέση.
Βλέποντας αυτές τις επιδόσεις δε νομίζω ότι υπάρχει κάποια αμφιβολία περί της κατάστασης που έχει περιέλθει ο Δήμος μας.
Ερ: Η διοίκηση του Δήμου όμως, θα έλεγε κάποιος, έχει συνέχεια -και πρέπει να έχει. Εσείς μας λέτε ότι την «αποτυχία» την χρεώνεται η νυν δημοτική αρχή ξεχνώντας πώς και εσείς ως διοίκηση του Δήμου, είχατε αποτυχίες, αστοχίες και κάνατε και λάθη.
Απ: Κοιτάξτε, για να σταματήσει αυτό το «παραμύθι»… Η πρώην δημοτική αρχή είναι στην αντιπολίτευση, όπως ξέρετε. Οι Ξανθιώτισσες και οι Ξανθιώτες δεν ήταν ικανοποιημένοι -τουλάχιστον αυτό φάνηκε τη δεύτερη Κυριακή…- και αποφάσισαν με την ψήφο τους. Αναγκάζομαι να υπενθυμίσω πάλι ότι είχαμε μπροστά μας ανθρώπους που έδειχναν πολύ σίγουροι για τον εαυτό τους και τις ικανότητές τους. Ωραία, ο Ξανθιώτικος λαός είπε, λοιπόν, στον κ. Κοντό και την ομάδα του: Ιδού η Ρόδος, ιδού και το πήδημα…
Δυο χρόνια μετά, είδαμε έναν δήμαρχο να τα ρίχνει στους προηγούμενους –που είναι πολύ βολικό, αλλά δεν πείθει κανέναν πλέον- και στο «κράτος των Αθηνών».
Αυτό λέγεται… «μετάθεση ευθυνών», τίποτα άλλο. Επίσης, στις… επιμέρους δικαιολογίες, υπονόησαν ότι η έρευνα δεν ήταν και τόσο αξιόπιστη αφού κλήθηκαν οι πολίτες να απαντήσουν για υπηρεσίες που δεν υπάρχουν στον δήμο, ενώ… η ποιοτική διαφορά σχετικά με τις ίδιες υπηρεσίες στην Πολεοδομία, ανάμεσα στους πολίτες του δήμου Αβδήρων και του δήμου Ξάνθης κλήθηκε να… ενισχύσει αυτήν την υπόνοια της «αναξιοπιστίας» της…
Ερ: Όμως δεν είναι εύλογες αυτές οι παρατηρήσεις, όπως τίθενται;
Απ: Καταρχάς, θα πρέπει να πούμε ότι μια Έρευνα που απευθύνεται σε έναν τόσο μεγάλο αριθμό δήμων είναι λογικό οι επιμέρους ερωτήσεις να μην αφορούν σε όλο το δείγμα. Δεν έχουν όλοι οι δήμοι δημοτική συγκοινωνία ούτε όλοι οι δήμοι υλοποιούν το πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι», για παράδειγμα. Η γενική τάση – γνώμη του πολίτη αναζητάται. Ποια είναι δηλαδή η γενική άποψη του πολίτη για τη συγκεκριμένη υπηρεσία. Και η δημοτική αρχή θα έπρεπε πραγματικά να το καταλαβαίνει αυτό μιας και λέει ότι δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στην επικοινωνία με τον πολίτη. Ε, τι να κάνουμε οι επίσημες έρευνες δεν είναι σαν τα…
Ερωτηματολόγια που φτιάχνονται για το Καρναβάλι και τις Γιορτές Παλιάς Πόλης, τα οποία στην ουσία ακολουθούν τη γνωστή παροιμία: «Γιάννης κερνά, Γιάννης πίνει»…
Σε ό,τι αφορά, δε, το θέμα με την Πολεοδομία και τις «αντιφατικές» γνώμες ανάμεσα στους πολίτες του δήμου Αβδήρων και του Δήμου Ξάνθης, θα πρέπει να πούμε ότι αυτή η… διάσταση δίνει ακριβώς και την ποιότητα των υπηρεσιών, όπως την αντιλαμβάνονται οι πολίτες. Δεν ασχολήθηκε κανείς με το γεγονός ότι τα Άβδηρα βρίσκονται στην 4 η θέση της κατάταξης των δήμων της Περιφέρειας και στην 46 η -μεταξύ 184άρων, υπενθυμίζω- στη γενική κατάταξη. Τι σημαίνει αυτό; Ότι οι πολίτες του Δήμου Αβδήρων έχουν εμπιστοσύνη στη διοίκηση, είναι ικανοποιημένοι σε έναν συγκεκριμένο βαθμό από την προσπάθειά της και γενικά, ότι αυτός ο δήμος δείχνει μια δυναμική στην πορεία του, την οποία και ενστερνίζονται οι ίδιοι οι δημότες…
Αυτά είναι τα ποιοτικά χαρακτηριστικά για τον δήμο Αβδήρων, τα οποία δυστυχώς αναδύθηκαν και μέσα από την… καταχνιά που επικρατεί στον Δήμο Ξάνθης. Εν κατακλείδι, αυτή η έρευνα δείχνει με αδρά χαρακτηριστικά την κατάσταση του Δήμου Ξάνθης, μετά από δύο χρόνια διοίκησης του Στράτου Κοντού. Σε όλους τους τομείς.
Στην προκειμένη περίπτωση έχουμε ένα σχέδιο με επιστημονικά κριτήρια που στόχο έχει να αποτυπώσει την πραγματική εικόνα των δήμων της ελληνικής επικράτειας, μέσα από τους ίδιους τους δημότες τους. Η «εικόνα» για τον δήμο Ξάνθης είναι, τουλάχιστον, απογοητευτική. Σίγουρα στη δεύτερη φάση της αξιολόγησης τον Οκτώβριο η δημοτική αρχή θα… έχει το νου της -μην πάει τσάμπα και η… εξάσκηση με τα ερωτηματολόγια- σε μια προσπάθεια να σώσει οτιδήποτε κι αν σώζεται… Ό,τι, όμως κι αν προσπαθήσουν να κάνουν η κατάσταση δε σώζεται. Η ουσία παραμένει η ίδια.
Οι «χαμηλές πτήσεις» όχι του Αρκά… αλλά της διοίκησης στον Δήμο Ξάνθης, όπως προοιωνίζονται τα πράγματα, δυστυχώς, θα συνεχιστούν.